Monday, November 24, 2008

Kisah Air-Cond Kereta Aku

Hari ini aku kerja half day. Konvokesyen hari ni satu sidang saja iaitu sidang pagi. So, petang aku beronggeng... hahahaha..

Aku balik je rumah terus tidur sebab malam tadi aku tido lewat. Asyik ym dengan kawan-kawan. So, petang ni masa aku 'qada' balik waktu tidur aku.
Aku tido lama gak ptg tadi. Hampir dua jam!!! Sampai tak sedar jam dah pun menunjukkan pukul 4.05 petang. So, aku bingkas bangun dan mandi. Ini kerana aku bercadang nak repair air-cond keta aku yang dah lama tak berfungsi. Aku tak tahan dah naik keta takde air cond ni. Time panas terik takpe lagi... bleh bukak tingkap. Tapi time hujan... mmg perit la. Dgn kabus cermin keta, dgn berkuap. Susah aku nak drive dibuatnya.

So, aku plan di kesempatan yang ada ni nak bawak la keta aku pi 'klinik' dia. Nak kasi cergas sikit... hehehehe... Maka aku pun agak-agak nak repair air cond ni maybe kos dia dalam RM100-RM150 camtu la. Aku agak paip bocor sebab kompresor langsung tak bergerak. Ni biasanya sebab gas takde. So, lepas aku tanya member-member yang penah repair paip bocor diorang cakap mmg dalam RM100-RM150 je la... bergantung kepada tahap kebocoran.

Aku pun withdraw duit kat atm RM200. Mana la tau kot-kot ada kos luar jangkaan. So, aku pegi la repair kat satu kedai ni. Dia kata better servis la. Baru leh tau kat mana rosak or bocor. Kosnya RM80 je. Fuhh.... selamat duit aku.

Tetiba masa dia bukak and periksa cooling coil. Ada kebocoran di situ. Bocornya sangat la besar. Mmg takleh nak tampal dah. Aku tengok tempat bocor tu pun mmg agak besar la. Rupanya dulu dah penah bocor tempat tu. So, skrg kebocoran tu semakin besar dan tak dapat nak ditampal lagi. Kalau tampal pun sekejap je dah bocor balik. Buat rugi je.



So, aku dicadangkan supaya ganti terus cooling coil tu dgn yang baru supaya tak bocor lagi pada masa akan datang. Harganya mahal gak la. RM180. Aku pikir banyak kali gak. Tapi oleh kerana tak tahan lagi dengan masalah sebelum ni, maka aku pun nekad tukar je. Senang citer. Mahal pun takpe. Janji puas.


Inilah rupa cooling coil yang baru itu. Buatan APM.




Yang ni pulak cooling coil yang lama. Dah kotor dan bocor. Melayang duit aku...huhuhu...

Lepas dah tukar tu baru la brader tu gitau yang aku gas kena isi lagi sebab dah bocor besar, gas sume dah abis. So, kena la tambah duit lagi. Gas tu dah la mahal. Jenis R134a. Hmm... takpe la.. isi je la. Kalau dah tukar cooling coil takde gas tak guna gak. Air cond tetap tak berfungsi.

Pastu bila dah masuk gas sume, kompresor lak bunyi skit. Kena tambah minyak pulak. Tambah la RM40 lagi. Hishh... sebab tu la aku malas nak bawak keta ni repair. Bila dah repair satu... ada je benda lain yang kena tambah. Tak tambah nanti rosak yang lain plak. Susah di kemudian hari.
So, tambah je lah...

Lepas dah tambah berbagai-bagai kos sampingan tu, maka total semuanya RM260. Fuhh... nasib baik la masa tu aku ada RM280 dalam wallet. Memang ngam-ngam la. Lepas bayar kos ni aku ada balance lagi RM10 je.. huhuhuhu... sedihnya.

Tapi best la jugak air-cond dah kembali berfungsi. Lepas je aku kuar kedai tu, terus aku pegi ATM. Kena cucuk duit lagi. Kalau tak pokai la aku. Aku test air-cond tu... aku bukak paling sejuk. Menggigil aku dibuatnya. Memang betul-betul sejuk la. Even lagi sejuk daripada sebelum ni. Akhirnya aku puas ati jugak. Walaupun duit melayang...

4 comments:

FaizalRSD said...

Woksyop yg bikin ekon kat mana bro?

Unknown said...

Klau skrg 2016 agk2 berape ye harga cooling coil ni...?

Unknown said...

cooling coil kereta apa tu? proton wira ker.. klu tahun 2017 ni brp lah harga ehhh

Unknown said...

kalau nak tukar cooling coil dgn buat sekali service aircond, p worksop Autohaus Kl bangi, harga dye ok juga la. pastu org melayu kita buat. service terbaik.